Ik word wakker van de zon die schijnt! Hoe heerlijk is dat?! Nu hopen dat het zo blijft vandaag. We douchen, ik doe een mini-ontbijt met wat cruesli en dan verrekken we om 9 uur. Bartek zei dat de autorit naar de ferry in Oban ongeveer twee uur zou duren en we hebben geboekt voor de ferry van 12uur, dus we doen rustig aan. We rijden langs Loch Lomond en stoppen voor een fotootje van de boten in het water. We nemen een toeristische weg waar een restaurant op de route ligt waar Bartek graag een ontbijtje wil doen. We zijn toch wat langzamer dan verwacht en eenmaal aangekomen bij het restaurant zoeken we snel ons ontbijtje uit, we nemen Ben Bhuidh: twee ronde toast met zalm met een gepocheerd ei met een saus erover, Bartek had gelijk, het is heerlijk. Dan rijden we verder naar Oban, richting de ferry, waar we aansluiten in de rij. Ik hou van ferries. De tocht over het water tussen de twee stukken land is schitterend met aan elke kant wel iets moois. We maken wat selfies en ik merk dat Bartek ook wat meer gewend raakt aan mijn gezelschap en ontspant. Aangekomen op Isle of Mull rijden we richting het stadje Tobermory, ik krijg geen genoeg van het Schotse landschap, wat is het schitterend. De hoofdstraat aan het water in Tobermory heeft allemaal gekleurde huisjes en met het zonnetje erbij ziet het er heel gezellig uit. Bartek zoekt in z’n gids steeds de beste vis restaurants uit en we hebben een late lunch bij Fish Café 🙂 Als je bent wat je eet, kom ik terug als een vis van deze reis. We nemen nog een ijsje als toetje als we terug naar de auto lopen en rijden dan richting Fionnphor.

We rijden eerst terug naar Salen en dan gaat de route deels via de de kust. Ik kan het nog wel een keer zeggen, Schotland is prachtig! We rijden door het binnenland en langs de kust op hoge rotsen. We stoppen af en toe voor wat foto’s, maar moeten toch ook doorrijden, want de laatste ferry naar Iona gaat om kwart over zes. Net op tijd komen we aan voor de ferry van tien minuutjes. Op het eiland staat een auto van het hotel ons op te wachten, maar ze neemt alleen de bagage mee, wij lopen rechtstreeks naar het azuurblauwe water van de zee om onze voetjes erin te zetten. Dit is perfect, een trui aan, maar voeten in de zee. We lopen naar het hotel, die heel dichtbij is, Iona is heel klein eilandje. Ik zou hier zo een paar dagen kunnen blijven om te wandelen rondom het eiland en te genieten van de zee. Na het inchecken willen we naar een hoog uitzichtpunt op het eiland, maar we kunnen de weg niet vinden. We besluiten dan maar om een biertje in de enige kroeg op het eiland te doen. We nemen wat chipjes en nootjes erbij en kletsen nog wat met een paar andere mensen die er zitten, de Brexit is uiteraard het gespreksonderwerp van de dag. Om tien uur lopen we nog even naar het strand, de zon kleurt de wolken roze en ik maak nog wat foto’s, dan gaan we slapen. Morgen is weer een intensieve dag, we gaan op een boottour naar de eilanden voor de kust van Mull. Staffa, het basalt pilaren eiland met z’n grotten en Lunga, één van de Treshnish eilanden waar de papegaaiduikers (puffins) broeden. De tour wordt aangeboden als: ‘Puffin therapy’ waar Bartek en ik wel om moeten lachen. Met een beetje mazzel zien we ook nog wat dolfijnen of zeehonden. Als ik ga slapen is het nog niet echt donker, maar ik slaap direct.