Alweer de laatste dag in Schotland! Vandaag slapen we eerst wat uit, na twee intensieve dagen met de zon op ons hoofd, de wind in ons haar, en een lange autorit, waren we beide behoorlijk uitgeteld. Ik hoor Bartek al wat rommelen en ik ga er om half tien uit. Het zonnetje schijnt nog, maar de voorspellingen zijn niet zo goed als de afgelopen dagen op de eilanden. We besluiten dat we eerst naar de botanische tuin van Glasgow gaan, nu het nog mooi is en daarna naar één van de musea. We lopen door de tuin en het is prachtig aangelegd. Het is gratis en mensen gebruiken de grasvelden van de tuinen ook om lekker van het mooie weer te genieten. We lopen een rondje door het park en bezoeken dan de grote kassen waar allerlei tropische planten staan. Er zijn twee grote kassen met allerlei verschillende klimaten, droog, vochtig, warm, warmer en warmst. De tweede kas, wit met de specifieke ronde vormen, heeft ook een gedeelte met vleesetende planten, de ‘killer area’. De kids vinden het prachtig en ook Bartek vindt het helemaal mooi. De eerste keer in de tuinen dat ik hem foto’s zie maken 🙂

Zodra we uit de laatste kas komen, begint het net een beetje te regenen. We hebben beide wel trek en trekken een snel sprintje uit de regen die nu snel begint te vallen, naar de oude kerk naast de botanische tuinen, waar een groot eetcafé/pub in gemaakt is. Ik neem een lekkere salade en Bartek uiteraard weer vis. We drinken nog een kopje thee en dan gaan we naar het Glasgow Museum of Transport, één van de aanbevolen musea in de Lonely Planet en in Bartek zijn gids. Er zijn fietsen, auto’s motoren, zelfs kinderwagens en mijn droombusje: een volkswagenbusje met een slaapgedeelte erop. Zo’n busje zou ik graag willen en dan de wereld rondrijden. Na twee uurtjes vol treinen en auto’s zijn we er wel klaar mee en gaan we terug naar huis. Na een toch wat korte nacht doen we een powernap, eigenlijk ligt vooral Bartek te snurken en ik schrijf m’n blog, app met mensen, en bekijk m’n foto’s.

We hebben vanavond om 9 uur gereserveerd bij Ubiquitous Chip en maken ons rond een uurtje of 8 klaar om te gaan. Het restaurant is fantastisch, overal planten en de verlichting is sfeervol. Ik bestel als voorgerecht vegetarische haggis. Haggis moet je toch proberen als je in Schotland bent, ook al is het een vegetarische. Het is echt lekker en Bartek neemt weer een vis gerecht als voorgerecht, sardientjes. Als hoofdgerecht neem ik asperges en Bartek mossels. Het eten is super en de serveersters zijn heel aardig. Dan gaan we nog één cocktail doen in VodkaWodka, tegenover Ubiquitous Chip. Het is zondag, dus het is heel rustig. Een goede afsluiting van een heerlijk weekend. We kletsen nog wat en dan lopen we naar huis. De volgende dag brengt Bartek me naar het vliegveld en we zeggen dat we snel in Nederland of in Polen moeten afspreken voor een nieuw leuk weekend!