M’n trein ging om 8.30 dus vandaag was weer vroeg, ik stond al rond half zeven naast m’n bed. De receptioniste kwam net om 7uur door de voordeur om haar dag te beginnen zodat ik op dat moment mooi kon uitchecken. Ik liep rustig naar de bushalte en, uiteraard, net toen ik in de straat van de halte liep, zag ik de bus aankomen. Ik was er bijna, dus toch nog even een sprintje op de vroege morgen. Om half acht was ik op het station en had ik nog een uurtje om in de wachthal te zitten en een yoghurtje te eten.

Ik voel me vandaag niet helemaal ok, ik voelde gister al een lichte keelpijn en vandaag voel ik me beetje mwoah mwoah. Gelukkig ben ik vanmiddag in Hong Kong en blijf ik daar vier nachtjes, in elk geval geen gesjouw meer met m’n tas. Uiteindelijk kwam de trein en via de poortjes konden we allemaal instappen. Er liep een man voor me en hij verloor ¥5, ik raapte het op en tikte hem op z’n schouder om het terig te geven. Hij was helemaal blij. Ik had het uiteraard ook in m’n eigen zak kunnen steken, maar dat voelde ook niet ok, voor die 80 cent..

Het eerste gedeelte van de reis gaat van Guilin naar Guangzhou en vanuit daar naar Shenzhen waar ik overstap op de metro naar de grens tussen China en Hong Kong. Beide treinen zijn heel fijn, er is airconditioning en de stoelen zitten fijn. Mijn overstap is op station Guangzhou, ook dit is weer een supergroot station, ongelooflijk. Om kwart over één ben ik in Shenzhen en sta ik in de rij voor de douane, dat duurt even en ik krijg een miniscuul papiertje dat ik in m’n paspoort moet bewaren. Maak er dan een sticker van en plak die erin.. Om twee uur zit ik in de metro en anderhalf uur later stap ik uit bij het hostel. Dat was me het tripje wel.

In hostel drop ik m’n tas en doe even rustig aan. Het hostel is, vergeleken met de hostels in China, echt verschrikkelijk. Er zijn in de kamer drie keer drie bedden boven elkaar, maar de bedden zijn niks anders dan planken met een matje als matras. En dat voor bijna het driedubbele vergeleken met China. Ik weet dat Georg in hetzelfde hostel is als ik en ik stuur hem een appje of hij zin heeft om wat af te spreken. We spreken af dat we samen even de stad in gaan en wat gaan eten.

We spreken af in de lounge van het hostel en als ik daar aankom zit Georg verzonken in de massagestoel en hij lacht breeduit als hij z’n hoofd uit de stoel optilt, wat direct opvalt is dat hij zich heeft geschoren 🙂 hij had me al gewaarschuwd dat hij zijn baard eraf gehaald had. We kletsen wat en ik hoor hem uit wat hij tot nu toe al gedaan heeft in Hong Kong en dat blijkt nog niet heel veel te zijn, hij heeft het een paar dagen rustig aan gedaan. We nemen de metro naar het station dat een jongen in Yangshuo ons had aanbevolen en we lopen wat rond richting de haven. Georg bedenkt dat hij bepaald restaurant in Lonely Planet heeft gezien: One dim sum, dus we gaan daar naar toe. Het is er vol, maar er is nog een tafeltje voor ons vrij. We bestellen van alles, maar de serveerster komt naar ons toe om te vragen of we echt kippenvoetjes willen.

We kijken elkaar eens aan en lachen, nee dat maar niet. Verder is het eten echt heerlijk en als bij de mensen naast ons wel kippenvoetjes worden bezorgd ben ik blij dat we daar nee tegen hebben gezegd. Na het eten lopen we terug en zien we allerlei straatartiesten. Sommige best goed, andere een stuk minder (ik bedoel: een grote pot op je hoofd balanceren hoe moeilijk kan het zijn?). We kopen onderweg een biertje en nemen star ferry terug naar centraal. Morgen gaan we eens kijken of we de Boeddha kunnen bekijken op Georg zijn laatste dag in Hong Kong.