Vandaag gaan we richting Yangshuo met Jerry, onze gids. Voor ¥500 zou hij Gregory en mij met de auto naar Yangshuo brengen en onderweg mooie plekjes laten zien. Het is mooi weer en Jerry is er op tijd, om 9 uur. We stoppen even buiten Guilin omdat Jerry nog een ontbijtje wil doen, noodles. Wij nemen ook, hoewel het binnen supersmerig is, maar we gaan er maar van uit dat waar locals eten dat het daar altijd goed is. Het is bovendien erg druk bij dit ‘wegrestaurantje’ (lees: net zoals een Duits wegrestaurant aan de autobahn, maar dan op z’n Chinees: een schuurtje aan de kant van de weg met een parasol ervoor). Als ik in de diarree raak, zien we dan wel weer.

Dan rijden we Guilin uit richting de bergen. Het is ineens veel rustiger op de weg en overal groen. De uitzichten zijn prachtig, maar daarom hebben we natuurlijk ook deze route naar Yangshuo genomen. Gregory is fotograaf en Jerry beloofde ons goede fotografie plekjes. Die krijgen we ook, maar wel beetje summier voor de ¥500 die we betalen.. We stoppen bij een dorpje dat zelfs op de verkeersborden aangegeven staat: ancient stone village. Jerry zegt dat het er erg mooi is, maar ik zie een dorp vol krotten huisjes waar druk gebouwd wordt om ook maar iets van een huis te hebben. We lopen tussen de huisjes door en maken wat foto’s.

Dan rijden we door en stoppen bij een uitkijkpunt vlakbij Xingping, Xiang Gong Shan, waar we ook nog ¥50 extra betalen. Het is de hele dag al zonnig, maar zodra we op het uitkijkpunt aankomen trekt het ineens helemaal dicht. We hebben geen haast en we blijven lang boven om te wachten op de zon. Uiteindelijk na een uur, als we zien dat de zon echt niet meer tevoorschijn gaat komen, gaan we toch maar weer naar beneden. We rijden nog door de bergen maar Jerry is door z’n plekjes heen en we rijden door naar Yangshuo. Hij zet ons af bij hostel, dat is fijn maar z’n prijs vind ik wel wat hoog. Ach ja, we hebben wel een leuke dag gehad.

Gregory en ik hebben bedden in dezelfde kamer, maar zodra ik moet afrekenen betaal ik eens wel 15 yen meer. Geen probleem, maar later op de avond als ik in de gemeenschappelijke ruimte kom, komt de receptioniste naar me toe en geeft me het geld terug, goede service! In het hostel regelt Gregory een klein tourtje waarvan ik denk dat we de zonsondergang gaan zien (dat blijkt achteraf verre van dat te zijn). Dan lopen lopen we het centrum van Yangshuo in om iets te gaan eten en onderweg drinken we koude thee met melk en ‘bubbels’, lekker maar heel raar!

We gaan eten in een vegetarisch restaurant dat aangeschreven staat in de Lonely planet. Het eten is erg goed en we hebben ook nog goede gesprekken. Zodra we het restaurant uit lopen komt er net een behoorlijke regenbui en we schuilen onder een afdakje. Terug in hostel voordat we met ons tourtje gaan, zie ik Georg! We wisten natuurlijk dat we elkaar vandaag zouden zien. We kletsen eventjes over wat we hebben gedaan tot nu toe en over de komende dagen. Hij wil morgen ook fietsen en ik ook, maar dan moeten we het gesprek onderbreken omdat de tour vertrekt. De tour gaat naar even buiten het centrum, maar de zon is al onder! Heel jammer! Maar de tour blijkt ook niet bedoeld voor zonsondergang maar draait om een visser met vogels die vissen vangen, best heel zielig. Ik wou dat ik niet gegaan was.

Gregory regelt uiteraard weer een fotomomentje voor zichzelf voor morgenochtend om zonsopgang te zien. Ik wil niet mee, ik hoef niet alles te doen voor de perfecte foto. Ik wil ook gewoon lekker genieten. Terug in hostel ga ik eerst eens lekker douchen. De douche en de wc zijn hier heel raar, het is gewoon een glazen wand in de kamer, maar niet eens met een deur tot aan het plafond of de grond. Ondanks dat is het toch lekker om even te douchen met dit warme weer continu. Als ik nét in bed lig, appt Georg me over fietsen morgen. We appen even maar spreken dan beneden in de bar af om het even te bespreken. We spelen nog twee potjes pool en drinken een biertje, het is erg gezellig. Dan gaan we toch maar slapen om morgen weer fit te zijn en spreken voor volgende dag rond 8 uur af.