De Chinese rijstterrassen zijn één van de toeristische plekjes hier dichtbij Yangshuo en dus ga ik vandaag met een tour naar rijstterrassen bij Longshen. Als ik rond half 8 beneden kom voor een ontbijtje bedenk ik dat het ook wel een goed plan is om hier iets te nemen voor ontbijt, dus ik bestel muesli met yoghurt en fruit. Feels like home. Ik doe mijn ontbijtje en als ik klaar ben komt er een jongen (mijn leeftijd) ook een ontbijtje doen, zo ontmoet ik Gregory. Hij gaat ook naar de terrassen. Hij is eigenlijk al beetje te laat voor het ontbijt, maar hij neemt toch ook de muesli en ik ga bij hem zitten en we kletsen wat. Hij komt uit de VS en is fotograaf. Hij was in China om kindjes met hazenlipjes te fotograferen vóór en ná een corrigerende operatie. Hij is daar net klaar mee en heeft nog twee en halve week over om te reizen. Zijn vrouw ging niet mee omdat een ticket naar China voor twee en halve week te duur was.

Dan rond tien over acht is de chauffeur er en gaan we in het busje. Onderweg pikken we nog twee jongens op bij een ander hostel en dan rijden we naar Longsheng. De chauffeur rijdt op z’n Chinees en daar wordt je niet altijd even blij van.. We gaan naar de terrassen bij Dazhai, nog een stuk voorbij de hoofdingang van de terrassen. Als we na 1,5 uur bij de hoofdingang zijn, moeten we vanaf daar nog bijna een uur naar Dazhai. De wegen zijn slecht en ik zie al in de krant staan: ‘Busje met toeristen verongelukt in het ravijn bij Longsheng’, ondanks dat de chauffeur prima rijdt. Maar het uitzicht is wel echt prachtig.

We rijden langs een rivier en de omgeving rondom de rivier is heel mooi. Gregory en ik kletsen de hele weg naar de terrassen en ik ben blij dat ik hier eindelijk wat meer westerse mensen tegen kom 🙂 Als we er eindelijk zijn, geeft de chauffeur ons de tickets waar ook een kaartje van de omgeving op staat en hij geeft wat routes aan die we kunnen lopen, zolang we maar om vier uur terug zijn op de parkeerplaats. We blijven grotendeels met ons tourgroepje bijeen, hoewel we halverwege de klim de twee meiden die ook mee waren, verliezen. Al snel wordt het uitzicht steeds mooier en we hebben geluk met het weer, het regent niet en de temperatuur is niet buitensporig hoog (hoewel het nog steeds behoorlijk warm is en ik me uiteraard compleet kapot zweet 😉 )

We gaan aan linkerkant van één van de terrassen omhoog om via uitkijkpunt nummer 1 naar uitkijkpunt nummer 2 te gaan, maar na een klim van een uurtje komen we uiteindelijk toch op punt twee uit en we hebben geen idee waar we dan punt één hadden kunnen bereiken. Tijdens de klim maak ik veel foto’s, het groen en bruin van de terrassen is supermooi. Boven op het uitkijkpunt nemen we een lunch: rijst uit een bamboe stengel. We hadden ook voor gebakken bergkikker kunnen gaan, maar een levende dikke kikker uitzoeken gaat ons toch een beetje te ver. We lopen in een rondje om de top van de berg en ook aan andere kant is het uitzicht prachtig. En het gebied met de rijstterrassen is enorm!

Alle bergen in deze kleine vallei hebben terrassen. We besluiten terug te lopen en eventueel nog het andere uitkijkpunt te bereiken, maar we vinden de weg niet en lopen gewoon rustig terug naar de parkeerplaats. Ik koop nog een geweven sjaal van een vrouwtje met heel lang haar (van het dorpje met vrouwen met lang haar, Yao vrouwen). Ik koop de sjaal voor slechts ¥20, zo’n €3.50, dat is niet duur en het is een mooie sjaal. Vlak voor het eind zien we de twee meiden die we eerder verloren en zijn we weer met de hele groep samen. Samen lopen we naar de uitgang waar de chauffeur op ons wacht in z’n auto.

Op de terugweg naar Guilin wordt het zelfs nog zonnig en Gregory had het plan opgevat om de zonsondergang te fotograferen vanuit één van bergen rondom Guilin. Zodra we bij het hostel aankomen willen we een taxi nemen en we worden aangesproken door een jonge Chinees, Jerry, die ons voor ¥10 naar één van de parken brengt. Maar het park is al gesloten en helaas kunnen we de berg niet meer op. Erg jammer want dat was wel mooi geweest. Jerry is een smooth talker en hij vertelt ons dat hij een reisbureau heeft en geeft ons wat goede foto tips. Hij heeft direct door Gregory het liefst alle mooie foto’s wil maken die hij kan en hij vertelt ons over de trip die hij aanbiedt naar Yangshuo met de auto waarbij we langs de bergen en de rivier komen op de route naar Yangshuo met heeeel veel goede fotospots. Hij laat ons wat foto’s zien en het is inderdaad erg mooi.

Jerry zegt dat hij ons ook heel vroeg kan ophalen voor een zonsopkomst, wat Gregory hem had gevraagd en waarvan ik weet dat hij daar wel graag wil, maar van mij hoeft dat niet, want het regent tot nu toe toch steeds in de ochtend en ik denk dat we dan voor niks om 4 uur naast ons bed staan. We stappen uit bij het hostel en overleggen buiten wat we zullen doen. Ik heb nog steeds de boot in m’n achterhoofd, maar dit klinkt ook wel erg goed (Jerry heeft zelfs mij overtuigd) en we besluiten om het te doen, maar dan wel op een normale tijd en gewoon rustig aan de hele dag rijden. Het is ¥500 (¥250 pp als we met z’n tweeën gaan) en dat scheelt toch weer ¥170 voor het tripje met de boot. Ik bedenk dat ik altijd nog met de boot terug kan gaan als ik dat wil 🙂

Gregory en ik spreken af dat we rond 9uur morgenochtend bij de receptie zullen zijn. Dan ga ik nog even wat geld pinnen en besluit ik om in het hostel en salade met frietjes te nemen, ik moet echt even een aardappeltje eten, ik heb geen zin in noodles Ik zie dat Georg me heeft geappt 🙂 Toch goed dat we nummers hebben uitgewisseld. Hij slaapt vannacht een nachtje in Longsheng en gaat morgen ook richting Yangshuo, en we zitten in hetzelfde hostel! Dus we zien elkaar daar morgen. Dan, na een heerlijke douche om al dat zweet van vandaag eraf te spoelen, ga ik nog even m’n blog schrijven vanuit m’n bed en dan oogjes toe.